„WOŁYŃ” ZWYCIĘZCĄ!
W poniedziałek, 20 marca, w Teatrze Polskim w Warszawie odbyła się 19. Gala Polskich Nagród Filmowych Orły 2017, dorocznych nagród Polskiej Akademii Filmowej. Tegoroczna Gala po raz pierwszy była transmitowana przez Canal+. Wieczór w dużej części poświęcony był zmarłemu w zeszłym roku mistrzowi polskiego kina, Andrzejowi Wajdzie. Gospodynią wieczoru była Grażyna Torbicka. Największym zwycięzcą został film „Wołyń” reż. Wojciecha Smarzowskiego, który otrzymał dziewięć Orłów Polskiej Akademii Filmowej, w tym dla Najlepszego Filmu. Cztery statuetki odebrali twórcy filmu „Ostatnia Rodzina” w reż. Jana P. Matuszyńskiego, a dwie „Jestem mordercą” w reż. Macieja Pieprzycy. Serialem roku został „Belfer”.

Za nami niezwykle emocjonujący wieczór, którego największymi zwycięzcami okazali się twórcy filmu „Wołyń”, którzy zdobyli aż 9 Orłów – w tym za Najlepszy Film, Najlepszą Reżyserię, Najlepsze Zdjęcia, Najlepszy Montaż, Najlepszy Dźwięk, Najlepszą Scenografię oraz Nagrodę Publiczności wyłanianą przez użytkowników Wirtualnej Polski.
Tuż za „Wołyniem” – z czterema Orłami – znalazł się film „Ostatnia rodzina” nagrodzony m.in. nagrodą za Najlepszy Scenariusz dla Roberta Bolesty oraz nagrodą za Odkrycie Roku dla reżysera, Jana P. Matuszyńskiego, któremu nagrodę wręczył Andrzej Seweryn, ucharakteryzowany na Donalda Trumpa – „największe światowe odkrycie roku 2016”.

Dwa ekranowe małżeństwa zdominowały kategorie aktorskie – Orły za film „Ostatnia rodzina” otrzymali: Aleksandra Konieczna w kategorii Najlepsza Główna Rola Kobieca, za poruszającą kreację Zofii Beksińskiej, natomiast Andrzeja Seweryna, za rolę Zdzisława Beksińskiego, nagrodzono Orłem za Najlepszą Główną Rolę Męską.

W kategorii Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca zwyciężyła Agata Kulesza, która serca akademików podbiła rolą w filmie Macieja Pieprzycy „Jestem mordercą”, a Arkadiusz Jakubik, jej filmowy mąż – Wiesław Kalicki – odebrał Orła za Najlepszą Drugoplanową Rolę Męską.

Niezwykle wzruszającym momentem gali było wręczenie Orła nagrodzonemu za Osiągnięcia Życia Sylwestrowi Chęcińskiemu, twórcy kultowych komedii „Sami swoi”, „Kochaj labo rzuć” czy „Rozmowy kontrolowane”, którego widownia uhonorowała owacją na stojąco.

Agnieszka Holland, przewodnicząca Europejskiej Akademii Filmowej, dodała: „Jesteśmy mu to winni jako dowód naszej solidarności. Oleg potrzebuje nas, ale my jeszcze bardziej potrzebujemy jego.”

19. Gala wręczenia Polskich Nagród Filmowych, dorocznych Nagród Polskiej Akademii Filmowej po raz pierwszy była transmitowana przez Canal+.

Laureatami 19. Polskich Nagród Filmowych ORŁY 2017 zostali:

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
– „Syn Szawła”, reż. Laszlo Nemes

NAJLEPSZY MONTAŻ
– Paweł Laskowski, „Wołyń”

NAJLEPSZE KOSTIUMY
– Wanda Kowalska, Paweł Grabarczyk, Magdalena Rutkiewicz-Luterek, Agata Drozdowska, „Wołyń”

NAJLEPSZY DŹWIĘK
– Katarzyna Dzida-Hamela, Jacek Hamela, „Wołyń”

ODKRYCIE ROKU
– Jan P. Matuszyński, Reżyseria – „Ostatnia rodzina”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
– Agata Kulesza, „Jestem mordercą”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
– Arkadiusz Jakubik, „Jestem mordercą”

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
– „Belfer”, reż. Łukasz Palkowski

NAJLEPSZA MUZYKA
– Mikołaj Trzaska, „Wołyń”

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
– Marek Zawierucha, „Wołyń”

NAGRODA PUBLICZNOŚCI
– „Wołyń”

NAGRODA ZA OSIĄGNIĘCIA ŻYCIA
– Sylwester Chęciński

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
– „Komunia”, reż. Anna Zamecka

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
– Aleksandra Konieczna, „Ostatnia rodzina”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
– Andrzej Seweryn, „Ostatnia rodzina”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA
– Piotr Sobociński, „Wołyń”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ
– Robert Bolesto, „Ostatnia rodzina”

NAJLEPSZA REŻYSERIA
– Wojciech Smarzowski, „Wołyń”

NAJLEPSZY FILM
– „Wołyń”, reż. Wojciech Smarzowski

źródło:

POLSKIE NAGRODY FILMOWE ORŁY 2017 WRĘCZONE!

  1. Najlepszy film, najlepsza reżyseria, nagroda publiczności…
    Film „Wołyń” w pełni zasłużył na te zaszczyty, bo nie tylko jest sprawnie zrealizowaną produkcją, ale też poruszył niezmiernie ważny temat. Mało jest twórców, którzy potrafią robić swoje i iść pod prąd poprawności politycznej.

Comments are closed.